expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

marți, 1 decembrie 2015

Ce-ți doresc eu ție, dulce Romanie?


Ce-ți doresc eu ție, dulce Romanie?
Țara mea de glorii, țara mea de dor?
                                                                   - Mihai Eminescu

Cu prilejul datei de 1 decembrie, ne aducem aminte de Romania, si asa cum ii sade bine unei sarbatorite, incepem sa ne gandim cum sa-i spunem mai frumos "La multi ani", si de ce o iubim...
Ei bine, tinand cont de ultimele evenimente intamplate in Romania, unii dintre noi vom spune ca o uram si nu o mai recunoastem ca si tara noastra... Stiu! suna urat...dar sunt realista si din pacate sunt multi cei care gandesc asa...bine ca nu este cazul meu!
Personal, imi este foarte usor sa zic de ce iubesc Romania, si ce mi-as dori pentru ea, de ziua ei...si nu numai de ziua ei! Ma gandesc ca, aici m-am nascut...aici am facut primii pasi in viata, aici am rostit cuvantul MAMA iar limba romana este singura limba in care stiu sa ma exprim natural, atat verbal cat si in scris ( unii ar spune ca o fac mai bine in scris)...aici mi-am trait copilaria fiind, cred, ultima generatie cu genunchii juliti de la atata joaca...aici mi-am trait primele bucurii dar si dezamagiri...cum sa n-o iubesti? Imi place sa cred ca fiecare dintre noi iubim Romania...unii mai putin altii mai mult...
Ii iubesc peisajele, natura si aerul curat...avem munti, trasee montane, mare, delta si rezervatii naturale, avem statiuni cu ape miraculoase! Avem o capitala cu cladiri superbe incarcate de istorie si povestiri...Avem mancare traditionala gustoasa, vinuri renumite si palinca...Avem o tara superba, de ce sa n-o iubim? Da, stiu! avem o tara superba, dar nu avem infrastructura, avem coruptie, avem nepasare, avem tigani si copii analfabeti... Dragii mei, Romania inseamna poporul roman, adica noi...Romania ar trebui sa-si doreasca sa evolueze, daca vrem schimbare, schimbarea trebuie sa vina de la fiecare dintre noi.
Eu sunt mandra ca sunt romanca, si sunt din tara iilor si a portului popular romanesc, sunt din tara portilor sculptate, am Dunarea care strabate o Europa intreaga ca sa-mi ofere mie, romanului o delta superba cu canale stramte si pasari migratoare...avem toate formele de relief intr-o singura tara! De ce sa-mi fie rusine sa vorbesc de Romania? Am un frate plecat de 15 ani in SUA, inrolat in armata, stiti care a fost primul lucru care i s-a zis in prima zi? "Oooo...tu esti din tara lui Dracula?" Prima data cand a venit acasa cu familia lui, a vrut sa mearga sa-si vada tara...a vrut sa-si ia cu el cat mai multe amintri cu tara lui, Iasiul din facultate, albastrul de Voronet, bojdeuca lui Creanga sau Cheile Bicazului...Dorul de radacini nu se uita cu nicio alta tara mai evoluata sau mai buna...Milioane de oameni au plecat din Romania, in cautarea unui loc mai bun si totusi dupa ani de zile se reintorc...de ce? Indiferent de cat o hulim si cat de dezamagiti suntem de ea si ne dorim o tara ca afara...Romania ramane tara natala.
Sunt constienta ca nu ni se ofera prea multe sanse sa iubim Romania, o consideram o tara saraca, plina de lacomie si caini maidanezi...si-ti vine sa pleci intr-o tara mai civilizata, dar dupa ce-ti trece furia si neputinta si gandesti limpede, ajungi la concluzia ca si o alta tara se confrunta cu propriile ei lacune ale sistemului si dau exemplul Frantei, care a suferit intr-un singur an, atatea atentate din partea terorismului...Stiu sigur ca cei care au ales sa plece in afara tarii, Romania inseamna dor si amintiri...ma uit la frate-miu care vede Romania prin ochii blogului meu si asteapta cu sufletul la gura sa citeasca ce-a mai descoperit sora-sa...
Si pe mine ma enerveaza, alteori ma bucura, dar asa cum este ea, de fiecare data cand am plecat din tara, Romania mi-a lipsit...Oriunde am mers, mereu am tresarit la auzul cuvintelor in limba romana, mi s-a intamplat ultima oara in Mallorca sa admir un superb castel de nisip facut de un roman...m-a emotionat si m-am simtit mandra cand, toata lumea se oprea si admira opera lui...
 In ceea ce priveste turismul de la noi din tara, ma numar printre cei care si-au vazut aproape toata tara, inainte de a alege o vacanta in afara tarii. Si-mi place de mor tara mea...Nu zic NU turismului de afara, de-as avea banii necesari as calatori in toata lumea, pentru ca amintirile unei vacante iti raman intiparite in memorie chiar si peste ani! Vreau doar sa precizez ca mi-as dori ca fiecare roman sa-si cunoasca tara, sunt multi care merg in Caraibe dar nu au mers pe Transalpina, iar exemplele pot continua. Sunt multe de descoperit in Romania si de explorat, Romania nu inseamna doar Bucuresti, Valea Prahovei sau Mamaia...Romania inseamna mult mai mult decat atat, inseamna diversitate, unicitate...este foarte usor de criticat sau comparat cu alt turism din afara tarii, chiar si mie mi se intampla sa fac comparatii si-mi propun sa ma opresc, pentru ca fiecare tara are propria-i cultura si cred ca turistul roman la el in tara trebuie sa se autoeduce, sa stie ce-si doreste si care-i sunt cerintele pentru a numai umple site-urile de recenzii cu cat de prost merge turismul la noi in tara! Eu, personal, nu am locuri in Romania pe care sa nu le agreez, ci doar locuri care ma intristeaza cum sunt statiunile balneoclimaterice, dar nu-mi pierd speranta ca lucrurile se vor schimba, daca le vom aduce in discutii si mai mult de acum incolo! Sunt probleme peste tot credeti-ma, si mai ales cand romanul e obisnuit sa zica "lasa ca merge si asa"...si mare pacat ca nu stim sa ne pretuim tara! Nu cred in destinatii perfecte sau locuri perfecte, dar cred ca uneori Romania este criticata mult prea mult, si cu cat este huiduita cu atat va considera ca batalia este pierduta...vedeti voi, daca va uitati in istoria noastra, noi nu am fost un popor care a cucerit teritorii, noi doar am aparat ce aveam...de ce nu continuam sa o facem si in prezent?
Acum in ceas de sarbatoare, vreau sa-i multumesc Romaniei ca m-am nascut in ea, cu bune cu rele, aici sunt radacinile mele, si oricat de dezamagita asa fi de sistem, de fiecare data cand aud intonandu-se imnul tarii mi se ridica parul pe maini si-mi dau lacrimile...cred ca noi romanii dam dovada de solidaritate fara ca cineva sa ne-o impuna, poate uneori ca e la moda sau chiar simt, dar indiferent care-i scopul, noi o facem! Imi place sa cred ca inca mai avem putin optimism in noi...imi plac romanii care se lupta cu modernismul pentru a-si pastra autenticitatea traditiilor...imi place caldura oamenilor din Bucovina si branzeturile din Marginimea Sibiului...Cred ca Pastele sau Craciunul nu se traieste mai bine in alta parte decat in Romania, m-as duce pana la Sighisoara doar ca sa mananc o tarta cu rubarba si sa beau o socata, cum numai la cafeneaua din Turnul Cositorarului mai poti manca!
Mi-as dori de ziua ei sa stie toata lumea ca Romania nu este o tara din lumea a treia si nici capitala ei nu este Budapesta! Este tara mea si ma simt mandra ca sunt romanca, oriunde ma voi duce si oricat de multe amintiri o sa am din intreaga lume, mereu am sa revin cu dor si drag...acasa!
Nu vreau sa ne simtim mandri de Romania doar de ziua ei, mi-as dori sa ne simtim mandri in fiecare zi, asa cum ii sade bine romanului facand haz de necaz si privind lucrurile cu putin optimism...!
La multi ani Romania!



                             



2 comentarii: